close
חזור
תכנים
שו"ת ברשת
מוצרים
תיבות דואר
הרשמה/ התחברות

נקודה מהזוהר לפרשת מקץ

הרב יניב חניאט כסליו, תשפד22/11/2023
פרק י מתוך הספר זוהר על פרשת שבוע
<< לפרק הקודם
 - 
לפרק הבא >>

נקודה קצרה מהזוהר על פרשת מקץ- חלומות פרעה

תגיות:
שאלת "הצלחתו המסחררת" של יוסף בפתרון החלומות מטרידה רבים מפרשני הפשט, קשה מאוד להבין מדוע פתרון החלום של פרעה היה כל כך קשה ומדוע יוסף זוכה לתשבחות רבות כל כך על פתרון החלום. בסך הכל ניתן די בקלות ל"נחש" מה כוונת חלום של מלך מצרים העוסק ביאור, פרות, חיטים וכדומה... האם לא ניתן להבין שמדובר במשהו שקשור לשבע או רעב? ואכן פרשני הפשט עוסקים בכך לא מעט, בתוספת למדרשים הרבים של חכמים על משמעות כל אחד מהפרטים בחלומות שפותר יוסף.

גם הזהר, כך נראה, עוסק בעקיפין בשאלה זו ומביא פן נוסף ומיוחד מאוד בפתרון החלום של יוסף... "רבי חיא אמר פרעה בעי
לנסאה ליה ליוסף ואחלף ליה חלמא... (כדרכנו, נמשיך עם לשון התרגום)- "רבי חיא אמר, פרעה רצה לנסות את יוסף והחליף לו את החלום ויוסף, בגלל שהוא מכיר ויודע את הדרגות, התבונן בכל המילה ואמר לו, כך ראית... ולכן אמר פרעה, אחרי הודיע אותך אלוקים את כל זאת, אין נבון וחכם כמוך, אתה היית באותו מקום שבו ראיתי את החלום ולכן ידעת את החלום ואת פשרו.", שואל על כך רבי יצחק, "אם כך, יוסף היה כמו דניאל שהודיע לנבוכדנצר גם את החלום וגם את פשרו. אמר לו (רבי חיא), זה לא אותו דבר, יוסף התבונן בדברי פרעה, שהיו בדרגות ידועות וראה שהוא טועה, וכך סידר את דבריו לפי הדרגות הנכונות, אולם דניאל לא הסתכל כלל בדברי נבוכדנצר".

יוסף, הבקי במדרגות העליונות, יודע לסדר את דברי פרעה לפי הסדר העליון הנכון, מה שמוביל את פרעה למסקנה שהוא קיבל את דבריו מאלוקים. זו איננה נבואה מוחלטת, כמו אצל דניאל שקיבל את חלום נבוכדנצר בנבואה, אלא ידע עליון במדרגות האלוקיות שמכריח את סידור החלום על פי מדרגות אלו. ולכן ברור שיוסף הוא "איש אלוקים".
הוסף תגובה
שם השולח
תוכן ההודעה